امروز قصد داریم شما را با، گروه دانگ فنگ بالا و پایین خودرو چینی دانگ فنگ مدل h30 کراس، کـه توسط ایران خودرو قصد مونتاژ و عرضه را دارد، آشنا کنیم.

درباره دانگ فنگ موتور:

دانگ فنگ موتور، نام یک شرکت خودروسازی چینی است، کـه به‌عنوان بزرگترین خودروساز، درون جمـهوری خلق چین شناخته مـی‌شود. گروه دانگ فنگ شرکت دانگ فنگ موتور، درون سال ۱۹۶۸ مـیلادی درون استان هوبئی تأسیس شد و در حال حاضردر زمـینـه تولید و مونتاژ انواع خودرو، اتوبوس، کامـیون و وسایل نقلیـه تجاری، همچنین تولید قطعات خودرو فعالیت مـی‌کند.دانگ فنگ موتور کـه در سال ۲۰۱۲ بیش از ۲٫۷۶ مـیلیون دستگاه خودرو تولید کرده است، هم‌اکنون به‌همراه شرکت‌های چانگان موتورز، گروه فاو و سایک موتور، به‌عنوان ۴خودروساز بزرگ چین شناخته مـی‌شوند.دانگ فنگ بـه کمک ولوو تراو رنو ترا(یکی از زیر مجموعه‌های بزرگ گروه ولوو)توانسته بـه عنوان اولین چینی بسیـار پر رنگ بـه بازارهای اروپایی قدم بگذارد.

دانگ فنگ درون ایران:

دانگ فنگ بعد از شروع تحریم‌های بین‌المللی ایران و قطع رابطه شرکت‌های بزرگ خودروسازی بـه عنوان شریک تجاری سایپا دیزل درون فروش کامـیون‌ها وارد ایران شد. گروه دانگ فنگ کامـیون‌های T300 و T375 اولین کامـیون‌های دانگ فنگ درون ایران بودند (که بعدها با نام‌های البرز و کاوه درون ایران مونتاژ شدند)، و انتقادات فراوانی را درزمـینـهٔ کیفیت برانگیخته بود. پیکاپ ریچ نیز دیگر محصول دانگ فنگ هست که همچنان توسط پارس‌خودرو عرضه مـی‌شود.

دانگ فنگ h30 کراس:

این خودرو بـه نسل نخست سیتروئن الیزه برمـیگردد. وقتی کـه سیتروئن تصمـیم گرفت کـه با همکاری دانگ فنگ، یک محصول ارزان‌قیمت و مخصوص بازار چین طراحی کند، حاصل این همکاری، نسل اول سیتروئن الیزه بود کـه از پلت فرم و متعلقات فنی محصولات آن زمان پژو-سیتروئن، از جمله موتور TU5 بهره مـی‌برد. این خودرو درون چین با موفقیت نسبی مواجه شد، به‌طوری کـه سیتروئن متقاعد شد کـه نسل دوم آن را با نام C-Elysee درون سایر بازارها، از جمله اروپای شرقی و آفریقا عرضه کند. اما درون همان سال‌ها کـه نسل اول الیزه بر روی خطوط تولید دانگ فنگ قرار داشت، این کمپانی تصمـیم گرفت کـه محصولاتی تحت برند خودش را بر پایـه پلت فرم آن تولید کند. درون نـهایت یک سدان (سدان یـا سالون بـه خودروهای سواری معمولی یـا اصطلاحاً صندوقدار مـی‌گویند کـه دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و مـی‌تواند دو یـا چهار درون داشته باشد. سدان متداولترین شکل طراحی بدنـه خودرو است).با نام S30، یک هاچ‌بک با نام H30 و یک کراس اور با نام H30 Cross درون سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ رونمایی شده و وارد بازار شدند. این کراس اوور کوچک با موتور ۱٫۶ لیتری پژو با کد TU5 قدرت داده شده و دقیقا همان موتوری هست که سالها ایرانی ها بر روی ۲۰۶ تیپ ۵ با آن آشنا بوده اند،( موتور ۱٫۶ لیتری با قدرت ۱۰۶ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن مترگشتاور) دانگ فنگ دو تیپ اتوماتیک و دستی را عرضه کرده، گیرب۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک، بر خلاف تصور گیرباتوماتیک این خودرو از نوع AL4 پژو کـه بر روی ۲۰۶ اتوماتیک درون ایران نصب شده هست نیست بلکه دانگ فنگ ترجیح داده از گیربساز معروف آیسین ژاپن گیربخودرو را تهیـه نماید. سیستم تعلیق عقب خودرو از نوع مستقل و تورشن هست و بعد از نگاهی بـه زیر خودرو مشخص مـی شود دقیقا همان سیستم تعلیقی هست که بر روی پژو ۳۰۶ استفاده شده. پلتفورم خودرو نیز بـه نوعی پلتفورم خودروی قدیمـی سیتروئن ZX هست که بین سالهای ۱۹۹۱ و ۱۹۹۸ تولید مـی شد.

خدمات بعد از فروش دانگ فنگ h30 کراس:

با توجه بـه اینکه این خودروساز شریک پژو هست مطمئنا از لحاظ لوازم یدکی و خدمات بعد از فروش مـی توان خیـالتان راحت باشد

طراحی ظاهری :

همان طور کـه گفتیم این خودرو بـه نسل نخست سیتروئن الیزه برمـیگردد و مانند محصولات سایپا و ایران خودرو مـی باشد(همان طور کـه مـی دانید پراید یـا پژوهای مختلف درون ایران بارها تغییر ظاهری پیدا د و این امر درون دانگ فنگ h30 کراس هم انجام گرفته) و پلت فرم اصلی اچ ۳۰ کراس آور هم بـه سال‌های اولیـه قرن جاری برمـی گردد، کـه در آن زمان نیز پلت فرمـی مدرن و عالی نبوده است. درون نتیجه طراحی ظاهری h30کراس، بیشتر شبیـه بـه خودروهایی هست که حدوداً ۱۰- ۱۵ سال قبل تولید مـی‌شدند،از این لحاظ بـه روز و مدرن نیست. البته یک فیس‌لیفت درون سال ۲۰۱۳ بر روی H30 انجام شده هست اما همچنان نمـی‌توان بـه طراحی H30 امتیـاز بالایی داد. یکی از نکاتی کـه در طراحی دانگ فنگ H30 Cross به‌عنوان یک ضعف مـی‌توان اشاره کرد، طرح دایره‌ای چراغ‌های مـه جلو هست که ارتباطی با سایر قسمت های خودرو ندارد. چراغ های عقب این خودرو شبیـه بـه ولوو هست اما بـه مانند مـه جلو ارتباط و سنخیتی با قسمت های دیگر ندارد.دورتادور دانگ فنگ h30 کراس ضربه گیر پلاستیکی نصب شده کـه از زیبایی های این خودرو کاسته، نکته انتهایی درباره طراحی ظاهری این خودرو این هست که هیچ‌کدام از خودروهایی کـه در رنج قیمتی اچ ۳۰ کراس آور قرار دارند، درون این زمـینـه برتری خاصی نسبت بـه آن ندارند.

طراحی و فضای داخلی :

طول ۴٫۳ متر هست و اندکی از ۲۰۶ صندوقدار بزرگتر هست اما فاصله بین دو محور آن حدود ۲۰ سانت بیشتر از ۲۰۶ است.که نقطه قوت خوبی جهت راحتی سرنشین هست (توجه کنید کـه این قضیـه تنـها تضمـین کننده راحتی سرنشینان نیست چون حتما ارگونومـی صندلی های و… هم مناسب باشد) فضای صندوق این خودرو ۴۱۷ لیتر مـی باشد، کـه اگر آن را با ۲۰۶ صندوق دار مقایسه کنیم، ۳۳ لیتر فضای کمتری دارد، اما اگر صندلی عقب این خودرو را بخوابانید ۱۱۳۷ لیتردر اختیـار خواهید داشت.(یکی از خصوصیـات کراس خودروها همـین هست که با خواباندن صندلی فضا درون عقب بیشتر مـی شود و این خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست) درباره جنس کابین این خودرو حتما بگویم از پلاستیک خشک هست و کاملا مثل دنا خودمان است(در این رنج قیمت نباید توقع زیـادی داشته باشید زیرا شما درون خودروهای قیمت بالاتر هم شاهد این جنس کابین هستید) دیگر مشکل این خودرو، ارگونومـی داخل اتاق است. داشبورد خودرو مذکور، با اینکه طرح فیبرکربن دارد، ولی طراحی بـه نسبت ساده و قدیمـی دارد و برخی دکمـه ها درون جای مناسبی قرار ندارند(دسترسی بـه آن هم راحت نیست). مثلا دکمـه فلاشر درون پایین ترین نقطه هست و یـا به منظور دیدن صفحه نمایشگر سیستم تهویـه اتوماتیک، حتما هنگام رانندگی بیخیـال روبه رو خود شوید.

ابعاد خودرو :

یکی از بحث هایی کـه امروز درون ایران درباره این خودرو زیـاد هست ابعاد این خودرو است(عده ای مـی گویند این خودرو کراس خودرو نیست و به هاچ بک یـا استیشن و… بیشتر شبیـه است) حال لازم مـی دانیم، یک توضیح مختصر از کراس اوور کوچک بدهیم:
این رده از خودروها دارای ظاهر و طراحی بینابینی هستند یعنی هم برخی ویژگیـهای خودروهای SUV (مثل FJکروز) را دارا هستند و هم برخی ویژگی های خودروهای سدان یـا هاچبک.
حال ابعاد این خودرو را با کراس خودرو بنز و آئودی مقایسه مـیکنیم:
مرسدس بنز جی ال ای:         طول ۴۴۱۷ مـیلی متر                 عرض ۱۸۰۴ مـیلی متر                  ارتفاع ۱۴۹۴ مـیلی متر
آئودی کیو۳: گروه دانگ فنگ                        طول ۴۳۸۵ مـیلی متر                 عرض ۱۸۳۱ مـیلی متر                  ارتفاع ۱۶۰۸ مـیلی متر
H30 کراس:                        طول ۴۳۵۱ مـیلی متر                 عرض ۱۷۶۰ مـیلی متر                   ارتفاع ۱۵۲۸ مـیلی متر
همان طور کـه مشاهده مـی کنید هر سه خودرو(حتی بنز با آئودی) با هم تفاوت های عددی دارند، حال با توجه بـه توضیحات قضاوت را بر عهده خود شما مـی گذاریم.

مقایسه h30 کراس، دستی و اتوماتیک :

تجهیزات رفاهی و ایمنی :

  • قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده درون ۶ جهت
  • کامپیوتر سفری
  • چراغ‌های جلو هالوژن
  • چراغ مشایعت که تا منزل
  • رینگ آلومـینیومـی ۱۶ اینچی
  • چراغ مـه جلو و عقب
  • گرم‌کن آینـه
  • سانروف برقی دو حالته
  • پاور ویندوز
  • جا عینکی
  • گرم‌کن شیشـه عقب
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
  • صندلی پارچه‌ای دو رنگ
  • غربیلک فرمان چرمـی
  • سیستم صوتی مجهز بـه پخش CD، MP3 و USB دارای ۶ بلندگو
  • تهویـه مطبوع اتوماتیک
  • مانیتور ۶٫۵ اینچی لمسی بـه همراه GPS
  • دوربین دید عقب با قابلیت پخش فایل های تصویری
  • هندزفری بلوتوث
  • اسپویلر عقب
  • صندلی های تاشو عقب
  • کنسول مـیانی صندلی های جلو
  • سیستم ترمز ABS
  • ترمز EBD
  •  ترمزهای دیسکی خنک شونده درون جلو و ترمز دیسکی ساده درون عقب
  • ستون فرمان جذب‌کننده انرژی
  • سنسور دنده عقب
  • سنسور تصادف
  • سیستم ضد سرقت
  • کمربند های ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • هشدار باز بودن کمربند راننده
  • ایزوفیکس
  • قفل کودک درب های عقب

مشخصات فنی H30 کراس آور:

موتور H30 کراس آور همان موتور TU5 هست که درون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ و رانا شاهد آن هستیم(با توجه بـه شباهت های این خودرو با پژوهای موجود درون ایران کـه توسط ایران خودرو تولید مـی شود هویداست کـه این انتخاب به منظور مونتاژ و تولید درون ایران بسیـار مقرون بـه صرفه و هوشمندانـه است) این موتور با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی، توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن‌-متر گشتاور را دارد. خوشبختانـه دانگ فنگ گیرباتوماتیک نـه چندان هوشمند پژو-سیتروئن، را با یک جعبه دنده اتوماتیک چهارسرعته ساخت کمپانی ژاپنی معتبر AISIN جایگزین کرده است. درون نتیجه قدرت موتور بـه چرخ‌های جلوی دانگ فنگ H30 Cross منتقل شده و بیشینـه سرعت آن طبق اعلام دانگ فنگ بـه ۱۷۱ کیلومتر بر ساعت (طبق کاتالوگ ایران خودرو ۱۸۳ کیومتر بر ساعت عنوان شده) و مصرف سوخت آن بـه ۶٫۱ لیتر درون هر صد کیلومتر مـی‌رسد ( گنجایش باک ۵۱ لیتر است) .صفر که تا صد این خودرو هم ۱۲٫۵ ثانیـه است.

ایمن بودن:

این خودرو مجهز بـه ترمزهای دیسکی خنک شونده درون جلو و ترمز دیسکی ساده درون عقب، سیستم ترمز ABS ، ترمز EBD ، ستون فرمان جذب‌کننده انرژی، سنسور دنده عقب، سنسور تصادف و سیستم ضد سرقت مـی‌باشد. کمربند های ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار باز بودن کمربند راننده، ایزوفیو قفل کودک درب های عقب مـی باشددانگ، توجه بـه این نکته لازم هست که h30کراس درون تست تصادف سی انکپ تنـها موفق بهب سه ستاره ایمنی شده است. 

قیمت دانگ فنگ H30 کراس آور:

هاشم یکه‌زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، درون مصاحبه‌ای کـه روز ۸ مـهرماه صورت گرفت، درون ارتباط با تحویل دانگ فنگ H30 کراس گفت: فکر مـی کنم از ۲ هفته آینده تحویل این خودرو آغاز شود. بـه هر حال یک سری مسائل اتفاق مـی افتد کـه ممکن هست دست شما نباشد. درون ضمن دانگ فنگ h30 کراس جز خودروهای چینی هست که درون ابتدا ورودش بـه بازار بالای ۳۰% داخلی سازی مـی شود. بـه هر حال مـی خواهیم محصولی کـه به دست مشتری مـی رسد، محصول کیفی باشد. روی بحث تجاری آن، بحث کنترل کیفی را بسیـار سخت گرفته ایم، تاخیر هم بـه این علت است. متقاضیـانی کـه موعد تحویل خودرو آنـها مردادماه بوده هست عصر امروز دعوتنامـه خودروی دانگ فنگ H30 کراس به منظور آنـها ارسال شده و قیمت رسمـی و مبنای آن درون این دعوتنامـه ۴۵٫۳۰۰٫۰۰۰ تومان ذکر شده است.

محاسن H30 کراس آور:

  •  قیمت بـه نسبت مناسب.
  •  امکانات ایمنی قابل قبول نسبت بـه خودروهای تولید دخل.
  •  فضای بار و سرنشین خوب
  •  گیرباتوماتیک دقیق
  •  مصرف سوخت بهینـه
  •  امکانات رفاهی مناسب
  • معایب H30 کراس آور:

  • طراحی ظاهری نـه چندان بـه روز
  •  طراحی داخلی ضعیف
  •  نبود امکاناتی مثل کروزکنترل
  •  سیستم صوتی ضعیف و خسته کننده
  •  نبود سیستم کنترل پایداری الکتریکی
  • کسب سه ستاره ایمنی از تست تصادف سی انکپ (استانداردهای سی انکپ از یورو انکپ پایین تر است)
  • امـیدواریم این مقاله بـه شما درون انتخاب مناسب کمک کرده باشد.




    [دانگ فنگ h30 کراس اوور - Dongfeng | اول خودرو گروه دانگ فنگ]

    نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 13 Jul 2018 18:19:00 +0000